Kamis, 28 April 2016

D.V. + (어/아)하다 => "to feel . . ."

Most descriptive verbs of emotion are turned into action verbs by attaching -(어/아)하다, thereby changing intransitive verbs to transitive verbs.
기쁘다 "to be happy" 
슬프다 "to be sad"  
괴롭다 "to be distressed" 
재미있다"to be fun" 
좋다 "to be good" 
싫다 "to dislike" 
즐겁다 "to be joyful" 
-고 싶다"to wish/want"

기뻐하다 "to feel happy" 
슬퍼하다 "to mourn" 
괴로워하다 "to suffer" 
재미있어 하다"to enjoy" 
좋아하다 "to like" 
싫어하다 "to dislike" 
즐거워하다 "to enjoy" 
-고 싶어하다 "to wish/want to"
  • 친구 만나는 것이 즐거워요.
    => I enjoy meeting with my friend. 
  • 마리아가 친구 만나는 것을 즐거워해요.
    => Maria enjoys meeting with her friend. 
  • 부모님을 못 보는 것이 슬프다.
    => I am sad about not seeing my parents. 
  • 부모님을 못 보는 것을 슬퍼해요.
    => He moans/is sad about not being able
    to see his parents. 
  • 나는 이 책이 저 책보다 좋다.
    => I like this book better than that book. 
  • 나는 이 책을 저 책보다 좋아한다.
    => I like this book better than that book.
  • 나는 영화가 보고 싶다.
    => I want to see a movie. 
  • 알렉스도 영화를 보고 싶어한다.
    => Alex also wants to see a movie. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar